24.5.08

AdWords i Ukraina

W Kijowie odbył się seminarium "Internet-marketing w Ukrainie". Przedstawiciel Google na Ukrainie Dmytro Szolomko opowiedział o miejscu i planach firmy na rynku lokalnym z punktu widzenia Google adWords.

Najpierw megatrend branży - segmentacja media. Zwykłych media już nie istnieje, przechodzą oni do modelu interaktywnego. Razem z tym wykształcił się nowy prime-time - z 9.00 do 12.00.

Tradycyjnie, eksperci od Internetu porównują rynek Ukrainy z Rosją. Jednak Google widzi że na Ukrainie rynek powtarza szlak Polski z opóźnieniem na 2-3 lata. Najbardziej bliski rynek z punktu widzenia rozwiązań cyfrowych jest mianowicie polski. Google planuje wszystkie procesy powołując się na przykładzie Polski. Oprócz tego Polska jest drugim po Rosji inwestorem w Uaniecie (ukraińskim segmencie Internetu).

Praca Google na Ukrainie zawiera takie etapy:

1. Przygotowanie do startu nowych produktów
2. Koordynacja wspólnych projektów z lokalnymi partnerami
3. Badanie rynku i planowanie
4. Wewnętrzne stosunki w Google

Ukraina jest najbardziej drogim cyfrowym rynkiem, zrost wyprzedza praktycznie wszystkie rynki Europy wschodniej.

Czego jeszcze nie ma u Google na Ukrainie:
- przyjmowania płatności od firm na terytorium Ukrainy według przepisów księgowych
- szczegółowej informacji na Mapach Ukrainy (Google Maps)
- zwracania pieniędzy partnerom AdSense. Warto zauważyć że AdSense nie istnieje na Ukrainie jako taki. Start z AdSense jest drogi i obroty środków w ukraińskim sektorze nie pozwalają wystartować z nowym własnym lokalizowanym systemem.

Pytanie do przedstawiciela Google - dla czego nie otwieracie podmiot prawny na Ukrainie, nie przyjmujecie płatności od rezydentów i nie dajecie gwarancji prawnych partnerom? Odpowiedź - na całym świecie płatności z kart to normalna praktyka. Ukraina ma z tym kłopot. Myśmy robimy wszystko dla organizacji prawnych podstaw (umowy etc.) lecz powstał na razie problem wprowadzenia automatyzowanego systemu dla ukraińskiej księgowości.

1 komentarz:

LewyAdam pisze...

Na pewno warto dobrze przygotować słowa kluczowe pod kątem danego rynku, nie wystarczy wrzucić do translatora, te które w Polsce działają;) Sprawdźcie sobie firmę https://martis-consulting.pl do pomocy przy reklamie